Jan Walraven

 

 

Jan Walraven studeerde Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Albert de Klerk, Herman Strategier, Wouter Paap, Bernard Bartelink en Maurice Pirenne gaven de lessen. Hij vervolgde zijn studies aan het Rotterdams conservatorium bij Arie Keijzer.
 
Ook nam hij actief deel aan de Haarlemse orgelmaand bij Ewald Kooiman.
Wegens zijn grote belangstelling voor de menselijke stem is hij een ideale begeleider voor zangers. Samen met zijn echtgenote Loes van Langerak – altzangeres - organiseert hij sinds 1978 kamermuziekconcerten in hun eigen concertzaal In den Wouwdfluit. In 1995 is zijn eerste CD verschenen met 10 eigen composities voor piano en in een transcriptie voor orgel. Deze CD is opgenomen in Schouwburg De Kring Roosendaal en in de Lambertuskerk te Wouw. Het zijn 10 muzikale gedichten, geschreven bij de gelijknamige gedichtenbundel Linguisticum van Albert Hagenaars uit Bergen op Zoom. Bij de première in 1995 danste Madeleine Benjert solo bij deze muziek in Bergen op Zoom en Luxemburg. Jan is mede initiator van de bouw van het Hollandse Verschueren orgel in de Lambertuskerk te Wouw.
 
Voor het derde Millennium schreef Jan Walraven de Kerkopera We Wouwen Licht op tekst van Sabine Keijzer. Jan Walraven componeerde ook twee kleine opera’s voor kinderkoor eveneens op tekst van Sabine Keijzer. Het Lelijke Eendje – voor 5 instrumenten, koor en piano en De Markies van Karabas voor koor en piano.
 
Jan Walraven is als Kerkmusicus bijna 40 jaar verbonden geweest aan de Lambertuskerk te Wouw.
Zijn interesse in dit uitzonderlijk kerkgebouw en de afkomst van het Koorgestoelte uit de abdij te Hemiksem, hebben geleid tot zijn grote Cisterciënzer hobby.



Kunstwerk Jolande Traa - Lambertuskerk Vught


Jan Walraven, componist

 


Première “Exodus” opus 36 op tekst van Serge van Duijnhoven voor alt-mezzo en piano 23 mei 2010 in de Lambertuskerk te Vught project Wolfram Westera “Zinnenbeelden en Viermomenten”


Serge van Duijnhoven
Exodus
Wie vreemdeling is hier was elders kind aan huis.
On est tous des étrangers.
Reizigers met retourbewijs op dooltocht door een ruimte die een
ieder zich moet eigenmaken.

Eigenwijs is wilskracht die ons drijft.
Ons leven als het nieuwe land, de grond waarin het graan
nog met de hand wordt uitgezaaid.
De haren op ons hoofd zijn als het riet op de daken.
Onze huid is als het barstig leem van onze stulp.
Ons vel schuurt over opgejaagde botten.
Onze stem roept op zijn mooist om hulp.
On est tous des étrangers.
Wat we zoeken is rust, asiel in eeuwigheid.
Wat we zijn is waar we zijn gevallen: gewervelde dieren en waaraan ten prooi als wild in het vizier. Een kudde in de muil van de natuur.
We zijn horig en futiel. Stofdeeltjes die opgedreven.
Kregen een naam toegewezen.
Ook dat wij leven was niet ónze keus.
On est tous des étrangers.
Ook dat wij leven was niet ónze keus.
Alles wat wij zijn is bruikleen toebehoren aan Tijd alleen;
die malicieuze makelaar en miljardair.
Die onze lijven willens en wetens laat verkrotten.
Over onze hoofden speculeert.
Die ons plukt en uitperst als olijven, uitspuugt als de pit.
Met avondval vertrekken we.
Sluipen ervandoor. Ons uitreisvisum is de dood.




Linguisticum, track 18

 

Linguisticum track18, Gedicht met aansluitend Dialogo voor orgel
Jan Walraven maakte 10 muziekstukken op de tekst van dichter Albert Hagenaars uit Bergen op Zoom.



Linguisticum, track 4


Linguisticum track 4, Vivo voor piano door Jan Walraven uit deze CD naar de gelijknamige gedichtenbundel van Albert Hagenaars. Deze geluidsdrager bevat 20 muziekstukken voor orgel en piano. De pianostukken zijn door Jan Walraven gespeeld in Schouwburg De Kring te Roosendaal.

De orgelstukken opgenomen in de Lambertuskerk te Wouw werden eveneens door Jan Walraven gespeeld.

Jessine Monaghan declameert de gedichten in het Engels.