Terugblik: Ensemble Rossignol op 8 februari 2009 (Twee verslagen)

 

 

BN/De Stem Maandag 9 februari 2009 Stad & Streek

Klassiek: gehoord Ensemble Rossignol op 8 februari in In den Wouwdfluit in Wouw
door Monique Meeuwisse



Een huiselijk concert vol warmte in Wouw
Buiten was het guur en regenachtig. Des te warmer was gistermiddag de ambiance van In den Wouwdfluit. In dit huiselijke concertzaaltje in Wouw werd een sfeervol concert gegeven dat de koude van buiten drastisch verdreef. Ensemble Rossignol bracht namelijk pure warmte. Het ensemble bestaande uit fluitiste Alice Gort- Switynk, luitspeelster Elly van Munster en sopraan Hilde Van Ruymbeke, vertolkte met verve muziek uit de renaissance en barok naast moderne werken. Het werd een verrassend concert. Enerzijds door de samenstelling van het ensemble, dat vooral in de moderne werken voor spannende klankbeelden zorgde, en anderzijds door het prima niveau waarop het drietal musiceerde. Het opvallendst was hierbij de bijdrage van Gort- Switynk die opnieuw de blokfluit uit het ten onrechte verdoemhoekje van verguisde instrumenten haalde. Zij toonde dat de blokfluit een volwaardig instrument is dat ook in de moderne muziek kan excelleren. Heel bijzonder was daarbij haar opvallende zuivere toonvorming met een vernieuwende speeltechniek waarbij Gort Switynk allerlei ongebruikelijk effecten te gehore bracht. In I’d rather be in Philadelphia van Pete Rose uit 1992 toverde zij een nieuw klankidioom uit haar blokfluit dat in combinatie van stemgebruik tijdens het aanblazen voor komische effecten zorgde. in Daido van Paul Leenhouts uit 1993 klonk op de altfluit met begeleiding van Theorbe heerlijk jazzy muziek met bijpassende hese klanken, afgewisseld met heldere tonen en omlijst met blubberende trillers. Rossignol bleef boeien door de afwisseling die het drietal in het programma had aangebracht. Want naast fluit solo of fluit met luit, klonk er ook zang met luit of een verrassend duet zang met blokfluit in de speelse liederen van Ralph Vaughan Williams. Zang van Händel en Vivaldi kreeg een extra barokke inkleuring door de begeleiding op blokfluit en theorbe. Ruymbeke viel daarbij op door de prima dictie, al was het jammer dat niet van alle Italiaanse liederen de inhoud vooraf vertaald werd. Munster toonde zich een vakvrouw in het bespelen van de theorbe: steeds bescheiden begeleidend maar met grote muzikaliteit. Dit bijzondere concert heeft opnieuw het bestaansrecht van het intieme In den Wouwdfluit onderstreept. Op 22 maart wordt hier opnieuw een bijzonder concert verwacht met het Duo Landini op viool en piano. Op 19 april brengt het Spirale Piano Trio muziek van Beethoven en Mozart.


 

 

 
Woensdag 11 februari 2009 pagina 22
Weekblad De Roosendaalse Bode – week 7

OPMERKELIJK CONCERT IN DEN WOUWDFLUIT
Door Coby Kremers
 
 
 
Wouw – Zondagmiddag 8 februari gaven blokfluitiste Alice Gort, luitiste Elly van Munster en sopraan Hilde van Ruymbeke een concert in de sfeervolle zaal In den Wouwdfluit. Op het programma: zowel muziek uit de renaissance- en barokperiode als eigentijds repertoire.
 
De musici gaven blijk van grote kennis op het gebied van de uitvoeringspraktijken in de renaissance- en barokperiode. Met name het door Hilde op voortreffelijke wijze gezongen ‘L’Eraclito Amoroso’ van Strozzi deed de nekharen rijzen. Alice was bovendien zeer bedreven in de uitvoeringspraktijk van de eigentijdse muziek. Zij excelleerde in ‘It’s Summertime’ van Matthias Maute waarin mooie toonvorming en moderne speeltechnieken opvielen.
Het gedeelte voor de pauze werd afgesloten met een perfecte uitvoering door het gehele ensemble van ‘Pensieri notturni di Filli’ van Händel.
 
Na de pauze vielen de door Hilde zeer integer gezongen liederen van Constantijn Huygens op, die men helaas te weinig hoort op de concertpodia.
Alice wist wederom het zeer geïnteresseerde publiek te boeien met haar interpretatie van het eigentijdse werk ‘Daido’ van Paul Leenhouts.
 
Hoogtepunt van het concert was ongetwijfeld het ensemblestuk ‘All’ombra di sospetto’ van Vivaldi. Het geheel was prachtig in balans met een goede interpretatie. Elly begeleidde zowel de historische als de eigentijdse stukken zeer adequaat op chitarrone.
 
Een zeer opmerkelijk concert dat door het publiek hooglijk werd gewaardeerd.