Terugblik op het concert door Birthe Blom viool en Daniël Kramer piano, 20-02-2011
Muziek van Johannes Brahms, Henk van der Vliet en Camille Saint-Saëns
Een concert dat lang zal naklinken bij het enthousiaste publiek In den Wouwdfluit.
Een uitgebalanceerd programma met drie componisten.

De Brahms Sonate voor viool en piano was een weldadige opening van dit concert. We hoorden een mooi samenspel tussen Birthe Blom en Daniël Kramer. Ze speelden de thema’s zeer muzikaal naar elkaar toe. Mooi van sfeer en toon in een fraaie balans tussen violiste en de pianist. Een schitterende compositie met vooral in het tweede deel verrassende ritmische vondsten.
Henk van der Vliet bereidde het publiek voor op de première van zijn Sonate voor viool en piano.
Brahms muziek werd in 1886 geschreven in warme romantische tinten. Het verschil in tijd bedraagt 120 jaar tussen Brahms en van der Vliet’s compositie uit 2006. Intussen is er veel gebeurd. Het impressionisme met zijn veel lichtere toets. De “interbellum” periode waarbij de dissonanten in de muziek zelfstandig konden bestaan. Henk van der Vliet is het met Jan Walraven eens dat, wanneer het publiek deelgenoot wordt van een première, het muziekwerk als voltooid kan worden beschouwd. Een boeiend gegeven voor het publiek, de musici en de componist.
Henk van de Vliet toonde zich bijzonder tevreden over de uitvoering van zijn Sonate door Birthe Blom en Daniël Kramer. Hun elegante speelwijze kwam de heldere muziek zeer ten goede. Dat was ook het geval bij de sprankelend geschreven Sonatine voor pianosolo van Henk van der Vliet.
Camille Saint-Saëns schreef een virtuoze Sonate voor viool en piano. Een werk met vele hoogtepunten in snelheid, samenspel, die het uiterste vragen van de solisten in de muzikale beheersing van de partituur. Op het puntje van de stoel volgden de aanwezigen de uitbundige muziek in een ware galop naar het einde toe in het laatste deel.
Een concert met een gouden randje, gespeeld door twee zeer getalenteerde musici.
Jan Walraven.
|